Alzheimer Socks

Eén paar, maar twee verschillende sokken. Verwarrend, maar dat is juist de bedoeling. Met de Alzheimer Socks willen de initiatiefnemers het onderwerp dementie – en de verwarring die veel mensen met dementie ervaren – bespreekbaar maken.

Fris idee

Het Alzheimer Lab, een initiatief van het VUmc Alzheimercentrum, daagt jonge mensen in het bedrijfsleven uit om met frisse ideeën dementie op de kaart te zetten. De Alzheimer Socks is zo’n idee. De bedenkers zetten een eigen stichting op, waarin ze samen met Alzheimer Nederland en het VUmc Alzheimercentrum het concept uitwerkten.

Foto ingezonden door Liesbeth: "Samen met mijn vader vraag ik aandacht voor alzheimer met deze prachtige Alzheimer Socks. Mijn 59-jarige moeder lijdt al vier jaar aan alzheimer. De sokken staan voor ons niet alleen voor verwarring, maar ook voor humor. Ook mijn moeder lacht, gelukkig, nog iedere dag.

Mart Visser en Frans Molenaar

Reclamebureau N=5, Lewis PR en sokkenproducent EuroSox Plus werkten belangeloos mee. Dat geldt ook voor modeontwerper Mart Visser en de erven van Frans Molenaar, die de twee sokken ontwierpen. Frans Molenaar had zelf de ziekte van Alzheimer. De opbrengst van de sokkenverkoop komt ten goede aan onderzoek naar de ziekte van Alzheimer. Alzheimer Socks zijn verkrijgbaar via www.alzheimersocks.nl.

Samen met het mediabureau Mindshare zijn we erin geslaagd om veel gratis advertenties, banners en spotjes op radio en tv voor de Alzheimer Socks te kunnen plaatsen en uitzenden. De campagne genereerde daarnaast veel free publicity, mede omdat een aantal bekende Nederlanders de actie omarmden.

De verkoop van de Alzheimer Socks, die op Wereld Alzheimer Dag (21 september) 2015 van start ging, heeft in 2015 een bedrag van € 150.000 opgeleverd. De opbrengst is bestemd voor wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

/ / / Alzheimer Socks