Onze Spotify-campagne

Muziek is vaak sterk verbonden met herinneringen. Voor mensen met dementie kan muziek dan ook van grote waarde zijn. Het is herkenbaar, vertrouwd. Daarom past muziek ook bij onze inzet voor meer bewustwording rond dementie. We kozen voor het platform Spotify. En dat is niet onopgemerkt gebleven.

In oktober 2014 plaatsten we vier afspeellijsten op Spotify en deden de oproep: deel je muziekherinneringen, voor jezelf en voor je naasten met dementie. Nog vóór het einde van dat jaar hadden we meer dan 40.000 clicks. De waardering was hoog: gemiddeld een 8,2.

Jonge doelgroep

In 2015 hebben we een vervolg aan de campagne gegeven. Een belangrijke reden voor ons was dat we via Spotify een normaal gesproken een relatief lastig te bereiken doelgroep ontmoeten. Luisteraars die gebruik maken van de gratis dienstverlening, zijn voor het meestal een stuk jonger dan 45 jaar, terwijl onze doelgroep veelal ouder is. Door middel van filmpjes, commercials (video’s en audiotracks) en banners komen zij in aanraking met ons werk, vooral met de boodschap: “1 op 5 mensen krijgt te maken met dementie, 100% heeft muziekherinneringen”.

Resultaten

In totaal waren er over de hele campagneperiode ruim 6 miljoen contactmomenten met gerichte doelgroepen. Opvallend was dat ook een grote groep 45-plussers intensief gebruik maakt van onze afspeellijsten en deze relatief lang afluistert (hoe hoger de leeftijd, hoe langer de luistertijd).

(Internationale) waardering

Onze Spotify-campagne kreeg veel waardering, ook over de grenzen. De afspeellijsten werden in Nederland genomineerd voor een ADCN Lamp, een prijs voor creativiteit, en een AMA Award, een prijs voor media-exploitanten. De campagne als geheel won bij het internationale Festival of Media in Rome brons in de categorie Community Development.

Stairway to Heaven

De meest beluisterde van onze Spotify-afspeellijsten is die met hits uit de jaren ’70 en ’80. Daaraan zijn ook de meeste songs toegevoegd. Met stip op nummer één staat ‘Dancing Queen’ van ABBA, naast Led Zeppelin met ‘Stairway to Heaven’.

Kijk ook op www.muziekherinneringen.nl.

/ / / Onze Spotify-campagne