Verder in 2015...

Cijfers

In onderstaand overzicht kunt u zien dat onze online inspanningen een positief effect hebben op het aantal bezoekers op de website (stijging van 16,5%), de vraag naar brochures (stijging van 39%) en de donaties die via de website zijn binnengekomen (stijging van 26%).

Onze positie volgens de ‘chari-barometer’

De jaarlijkse Chari-barometer geeft inzicht in de bekendheid en de waardering van de Nederlander ten aanzien van 114 organisaties die betrokken zijn bij het ‘goede doel’. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat Alzheimer Nederland bekender is geworden bij het publiek (stijging van 22ste plaats in 2014 naar 18de plaats in 2015 in de rangorde ‘top of mind’ spontane bekendheid. En een stijging van 21de plaats in 2014 naar 17de plaats in 2015 in de rangorde totale spontane bekendheid. Daarnaast een stijging van 26ste plek in 2014 naar 22ste plek in 2015 in de rangorde individuele bekendheid). Dit heeft mede een imagoverbetering tot gevolg (een combinatie van bekendheid én waardering). Alzheimer Nederland stijgt van de 24ste plaats in 2014 naar de 21ste plaats in 2015 in de rangorde imago.

Korte berichten

• Bij het uitkomen van de met een Oscar bekroonde film Still Alice organiseerden we previews in Amersfoort, Amsterdam en Maastricht waarvoor vrijwilligers toegangskaarten konden winnen. Ook hebben we kaarten verloot via social media, waarop we bijna duizend reacties binnenkregen.
  • Zoals elk jaar stelden we onze stoppers beschikbaar. Dat zijn spotjes of advertenties die uitgezonden of geplaatst kunnen worden, als een zender of blad daarvoor ruimte over heeft. Zij bepalen zelf of en wanneer zij de stopper plaatsen, maar het kost ons niets. Dit heeft ons in 2015 1.033 gratis advertentieplaatsingen (op basis van downloads) opgeleverd.
  • Tijdens de ADCN Awards in april won ons filmpje Zeitgeist uit 2014 één van de vier gouden lampen én een zilveren lamp. De lampen zijn prijzen voor creativiteit en kwaliteit, die toegekend worden op basis van reviews door Nederlandse creatieven.
  • Het aantal abonnees op onze nieuwsbrief is flink gestegen, van 48.768 naar 70.398. We zijn steeds gericht op verbetering. Op basis van statistieken krijgen we een duidelijk beeld van wat wel en niet werkt. Zo zien we dat tips, resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringsverhalen het goed doen.
  • Op Facebook hebben we inmiddels meer dan 26.000 volgers, op Twitter meer dan 7.000. Het valt op dat kijktips het erg goed doen, naast gedichten en spreuken. In de week van Wereld Alzheimer Dag (21 september) was het gemiddeld bereik per dag ca. 205.000 (tegenover bijvoorbeeld ca. 55.000 over heel augustus) en kregen we 9.400 likes op onze berichten. Op Twitter waren #WAD2015, #alzheimer en @alzheimernl trending topic.
  • Op 5 juni vond het symposium The Future of Brain Health plaats in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Sprekers waren dr. Deepak Chopra, auteur van bestsellers over ‘mind-body medicine’, prof. dr. Rudolph Tanzi, hoogleraar neurologie te Harvard en prof. dr. Philip Scheltens, directeur van het VUmc Alzheimercentrum. Een panel van deskundigen, waaronder Gea Broekema, directeur-bestuurder van Alzheimer Nederland, maakte de vertaalslag van innovatieve benaderingen van dementie naar de Nederlandse praktijk.

/ / / Verder in 2015...