De grootste collectebus van Nederland

Alzheimer Nederland biedt graag ruimte aan innovatieve samenwerking met het bedrijfsleven. In 2015 leidde dat onder meer tot ‘de grootste collectebus van Nederland’. Vervoersmaatschappij Connexxion gaf daarmee onze collecteweek een bijzondere lift.

Mobiliteit is een belangrijk thema voor mensen met dementie. Connexxion liet weten op dit gebied graag het verschil te maken. Met een grote gele touringcar vroegen ze zes dagen lang aandacht voor onze collecteweek. Alle kosten – personeel, vervoer, bestickering, etc. – namen ze op zich. Bureau 5ive leverde gratis het ontwerp.

Van Amsterdam tot aan Maastricht

De zesdaagse begon op het Museumplein in Amsterdam. Professor Erik Scherder gaf er een rijdende collegetour. In Den Haag kregen wij bezoek van verschillende Kamerleden. Hugo Borst las in Rotterdam voor uit zijn nieuwe boek 'Ma' en collecteerde met succes voor Alzheimer Nederland. In Groningen kregen we daarvoor hulp van 150 studenten van het Alfa-college. De tour ging verder door Utrecht en eindigde in Maastricht. Tijdens de tour haalden we € 5.919,86 op.

Singer-songwriter Sofia Dragt reisde een aantal dagen mee. De opbrengst van haar lied 'Sing each other to sleep’ gaat naar Alzheimer Nederland.

Duurzame relatie

De tour leverde veel positieve reacties op. Diverse media besteden aandacht aan de actie, waaronder het programma ‘Hallo Nederland’ van omroep Max. De samenwerking is ook Connexxion goed bevallen: het begin van een duurzame relatie.

In onze contacten met de zakelijke markt richtten we ons afgelopen jaar ook op partnerships rond Dementie.nl. PGGM heeft besloten zich als founding partner aan dit platform te verbinden voor een bedrag van € 400.000 tot 2018. Een tweede founding partner werd CZ, dat in 2016 € 200.000 zal investeren. Ook de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) is geïnteresseerd om voor Dementie.nl met ons samen te werken. Daarnaast hebben we gesprekken met verschillende institutionele fondsen gehad.

/ / / De grootste collectebus van Nederland