Verder in 2015...

Korte berichten

• Door onderzoeksbureau MWM2 hebben we onderzoek laten doen onder mensen die ons vragen stelden via info@alzheimer-nederland.nl. 78% van de respondenten was tevreden over het antwoord dat zij van ons kregen.
  • Frontotemporale dementie (FTD) is een vorm van dementie die mensen op relatief jonge leeftijd kan treffen. Voor deze doelgroep werken we samen met de stichting FTD Lotgenoten. Op 10 oktober vond de tweede Publieksdag FTD Lotgenoten plaats. Alzheimer Nederland begeleidde een workshop voor jongeren die een vader of moeder met FTD hebben.
  • Onze Alzheimer Assistent werd eind 2015 na een test door medisch experts en mantelzorgers (georganiseerd door zorgverzekeraar Zilveren Kruis) uitgeroepen tot beste app voor mantelzorgers. De Alzheimer Assistent scoorde het hoogst op alle onderdelen: gebruiksgemak, stabiliteit, duidelijkheid, nuttige informatie, voldoet aan verwachtingen en vormgeving. Aan de verdere ontwikkeling van deze app en de toekomstige aansluiting op het online platform leverde zorgverzekeraar Menzis een belangrijke bijdrage.
  • In alle provincies zijn bijeenkomsten van de Dementietafel geweest, met voorlichting over dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.
  • In samenwerking met Zorgbelang Gelderland, Provincie Gelderland, Zorggroep Icare, Zilveren Kruis Achmea en onze afdelingen Oost-Veluwe en Veluwe Vallei-Grebbe zijn vier filmpjes gemaakt over de dilemma’s van mantelzorgers bij dementie.
  • In 2015 organiseerden de regionale afdelingen van Alzheimer Nederland 143 voorlichtingsbijeenkomsten waarbij 5.434 bezoekers zijn geregistreerd.

Cijfers

Alzheimer Telefoon - aantal telefoontjes

Onze Alzheimer Telefoon was in 2015 elke dag van 9:00 tot 23:00 uur bereikbaar, dankzij de inzet van 29 vrijwilligers.

Brochures - aantal aangevraagd

Alzheimer Assistent - aantal gebruikers

Het aantal geregistreerde gebruikers (mensen die gebruikmaken van verschillende functionaliteiten) nam in 2015 toe van ca. 2.100 naar ca. 3.200. Aan de verdere ontwikkeling van deze app en de toekomstige aansluiting op het online platform leverde zorgverzekeraar Menzis een belangrijke bijdrage.

Online forum - aantal bezoekers

De helft van de bezoekers (55,5%) komt vaker terug. Het in 2014 vernieuwde forum is blijkbaar uitnodigend en biedt gebruikers snel de antwoorden die ze zoeken. In februari hielden we een enquête onder de bezoekers. Zij gaven gemiddeld een 7,4. Eén van de reacties: “Geeft steun en helpt bij het leren kennen en herkennen van de aandoening. Verlicht ook enigszins de onvermijdelijke eenzaamheid."

/ / / Verder in 2015...